KAM NA VÝLET / Muzea a skanzeny

Popis: V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka můžete obdivovat přes třicet parních lokomotiv.
V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka můžete obdivovat přes třicet parních lokomotiv.
Autor / zdroj: Wikipedie

V ČD Muzeu uvidíte přes třicet parních lokomotiv. Konají se tu i jízdy nostalgických vlaků

LUŽNÁ U RAKOVNÍKA

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se již od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají nyní radost železničním nadšencům i všem zájemcům o historii dopravy.

Areál muzea je umístěn u železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji křivoklátských lesů. Ve zdejších sbírkách jsou k vidění jak parní lokomotivy různých kategorií a z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy či ukázky technických zařízení na železnici.

Většině zájemců se patrně v souvislosti s historickou železnicí vybaví parní lokomotivy. Právě ty jsou hlavním lákadlem muzea, neboť jich má ve svém držení více než třicet. Jedná se o exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokálkových lokomotiv z přelomu 19. a 20. století až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parní trakce v druhé polovině století dvacátého. Větší část z těchto exponátů je neprovozní, ale přesto jejich elegantní konstrukce i mohutnost stále vzbuzuje údiv.

Nejstarší parní lokomotivy
Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv patří jeden z čerstvých přírůstků muzea - lokomotiva 310.076. Byla vyrobena v roce 1899 v rakouské lokomotivce ve Floridsdorfu a na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu sloužila až do padesátých let dvacátého století. Od sedmdesátých let stála jako pomník v blízkosti nádraží v Českých Budějovicích. Do muzea v Lužné byla převezena až v roce 2009.

K dalším zajímavým představitelům parní éry se řadí například provozní lokomotiva 434.1100 „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. Stroje této řady sloužily především na vedlejších tratích a kromě Škodových závodů byly vyráběny i několika dalšími českými podniky. O kvalitě jejich konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy byly vyřazeny z provozu až v sedmdesátých letech dvacátého století.

Elitní lokomotivy
Zástupcem elitních rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je neprovozní stroj 387.043 „mikádo“ ze sbírek Národního technického muzea, který na první pohled zaujme zejména průměrem svých kol, který se blíží dvěma metrům. Lokomotivy této řady se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích a byly z nich postupně vytlačeny až po příchodu modernějších lokomotiv řad 498.0 a 498.1 „albatros“ na přelomu čtyřicátých a padesátých let.

Příslušníkem vrcholu parní trakce je kupříkladu tendrová lokomotiva 477.043 „papoušek“, která byla Československým státním drahám dodána pro příměstskou a lehkou rychlíkovou dopravu v polovině padesátých let dvacátého století, tedy již v době nástupu elektrické trakce. Lokomotivy této řady se v provozu udržely téměř do konce sedmdesátých let.

V muzeu v Lužné u Rakovníka se pravidelně konají také jízdy nostalgických vlaků, díky nimž můžete minulost drah nejen vidět, ale na vlastní kůži zažít. Vydejte se tedy do Lužné a užijte si příjemný den s nádechem dob dávno i nedávno minulých.

Více informací včetně aktuálních akcí, otevírací doby a cen vstupného najdete na webu cdmuzeum.cz.

Autor / zdroj: -red-

DALŠÍ ČLÁNKY

Zapečená cuketa

Jednoduché zapečené jídlo, které může být skvělou krémovou přílohou plnou chuti, aniž by bylo příliš tučné. Pro lehkou večeři podáváme se salátem.

Navzdory pandemii se bude i letos konat Festival bulharských filmů

Pořadatelé upravili formát a letos můžete festival navštívit z pohodlí a hlavně bezpečí svého domova. Již dvanáctý ročník v řadě proběhne online. Díky

Divadlo Scéna vytváří pro vás a vaše děti pohádky on-line

Divadlo Scéna vytváří pro vás a vaše děti pohádky on-line. Když se nemůžete potkat v divadle, tak se vám divadelníci snaží přiblížit aspoň takto na dá

DNES SE STALO

ŠKOLSTVÍ1. října 1863

byla v Praze otevřena první městská vyšší dívčí škola.

DOPRAVA1. října 1964

byl v Japonsku zahájen provoz vysokorychlostních vlaků – šinkansen. Trať spojila dvě největších japonská velkoměsta - Tokio a Ósaku. Maximální rychlost na trati byla 210 km/h. Tato trať byla okamžitým úspěchem, již tři roky po zahájení provozu bylo přepraveno 100 milionů cestujících.

DOPRAVA1. října 1973

byl ukončen provoz na poslední úzkorozchodné trati na Ostravsku.

POZVÁNKA OBRAZEM