Hvězda americké mezzosopranistky Joyce DiDonato pomalu ale jistě stoupá. Dosvědčuje to i její poslední fantastický výkon na jevišti Met, kde ztvárňuje Elenu, hlavní postavu málo uváděného belcantového melodramatu Gioachina Rossiniho, Jezerní paní.
Čeští diváci budou mít možnost tuto zbrusu novou inscenaci, která je na repertoáru nejslavnější operní scény světa teprve od poloviny února, zhlédnout už v sobotu 14. března od 17:45 v 27 kinech napříč Českou republikou, včetně pražských kin Aero a Světozor.
Opera seria podle Rossiniho
Předposlední přenos z Metropolitní opery sezóny 2014-15 nabídne divákům oproti minulému neotřele anti-valentýnskému dvojprogramu Jolanty / Modrovousova hradu návrat ke klasice. Rossiniho Jezerní paní, napsaná na počátku 19. století podle poémy skotského romanopisce Waltera Scotta, patří k výstavním kusům belcantových oper seria, které v době svého vzniku živily fascinaci evropským romantismem. Tradičnímu zpracování zůstává věrný i režisér současné inscenace Paul Curran.
Pro britského umělce, který v minulosti zastával funkci uměleckého ředitele norské Národní opery, je to první životní šance zazářit na prknech Met. Debutanty jsou také autoři výpravy a dobových kostýmů Kevin Knight a světelného designu Duane Schuler.
Mnohem ostřílenější jsou pak protagonisté ústředních rolí Jezerní paní. Šestačtyřicetiletá Joyce DiDonato, lyrická mezzosopranistka z amerického Missouri, debutovala v Met před deseti lety rolí v Mozartově Figarově svatbě a samotnou roli Eleny již dříve ztvárnila na mnoha světových jevištích včetně milánské La Scaly. Držitelka ceny Grammy z roku 2012 sklízí za své výkony nadšené kritiky a nejinak tomu bylo po premiéře Jezerní paní v Met 16. února letošního roku.
"Výkon Joyce DiDonato byl víc než perfektní, byl triumfální. Není potřeba velké dávky odvahy k tomu, prohlásit ji za jednu z nejlepších zpívajících hereček současnosti. Její výkon v Jezerní paní se tyčí nad ostatními výsostnými výkony v její dosavadní kariéře. Její tóny byly čisté jako med, koloratura a pěvecké ozdoby působily zcela nebojácně a bez úsilí," oslavuje pěvkyni New York Classical Review.
Také hlavní mužský protagonista, peruánský tenor Juan Diego Flórez, se s výzvou obtížné belcantové role shovívavého skotského krále Giacoma v přestrojení popral více než důstojně. Kritik deníku Huffington Post ocenil především jeho "zvonivý hlas, který neztrácel nic ze své síly ani v těch nejvyšších pasážích, obzvlášť ve velké árii O fiamma soave."
Flórez se na jevišti Met pravidelně objevuje už od roku 2002, kdy ztvárnil hraběte Almavivu v oblíbeném Lazebníku sevillském, v rámci přímých přenosů je to již jeho pátý výkon. Na jevišti v sobotu dále stanou Daniela Barcellona v kalhotkové roli Malcolma, John Osborn jako Rodrigo a Oren Gradus v roli Douglase.
Za dirigentským pultem se objeví mladá vycházející hvězda Michele Mariotti, specialista na Rossiniho rozsáhlé dílo, který navíc pochází ze stejného města jako velký skladatel, italského Pesara.
Mezi kusy, které dirigoval, patří například Vilém Tell nebo Matylda ze Shabranu, v Met to byla například Bizetova Carmen nebo Verdiho Rigoletto.
Večerem z drsné Skotské vysočiny provede americká sopranistka Patricia Racette.